Osäkerhet kring brandfilt på arbetsplatsen
Hej. Jag vill ta upp en fråga som dök upp när vi gick igenom brandskyddet på kontoret. Vi har brandsläckare och skyltar, men när det gäller brandfilt märkte jag att många inte ens vet om det finns någon. Den sitter på väggen men används sällan i genomgångar. Jag började fundera på om storleken och placeringen verkligen är tydlig för alla. I en stressad situation är det lätt att missa sådana detaljer. Det känns som att brandfilt ofta hamnar i skymundan trots att den är enkel att använda. Är det fler som reflekterat över detta?
5 visninger

Det där låter bekant för oss också. När vi uppdaterade vårt brandskydd insåg vi att brandfilten inte varit i fokus tidigare. Vi valde då att se över vilken modell och storlek som faktiskt fanns på plats. Jag tittade på https://www.brandfast.nu/produkt/rod-brandfilt-housegard-120x180-cm/ där det tydligt framgår både mått och material. Att veta att filten är 120×180 cm och certifierad enligt EN 1869 gjorde det enklare att dokumentera den korrekt. Det blev också lättare att informera personalen om vad som finns och var. Efter det fick brandfilten en tydligare plats i rutinerna.